Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Fundacja UW przygotowały cykl lekcji i wykładów publicznych połączonych z muzyką pt. „Seminarium Bachowskie”. Tym razem z otwartym wykładem wystąpi prof. Joshua Rifkin, światowej sławy muzykolog i autorytet w dziedzinie badań nad twórczością Bacha, a także pianista i dyrygent. Tematem wykładu „Bringing Back Bach: Reconstruction, Arrangement, Fantasy” będą rekonstrukcje zaginionych utworów J.S. Bacha. Wykład będzie prowadzony w języku angielskim; dostępne będzie streszczenie w języku polskim. Część muzyczną wypełnią Ouverture a-moll BWV 1067 w rekonstrukcji Joshuy Rifkina oraz „Tilge, Höchster, meine Sünden” BWV 1083, czyli bachowska wersja „Stabat Mater” G.B. Pergolesiego. Wystąpią Joanna Radziszewska (sopran), Magdalena Niedbała (alt), Monika Boroni (skrzypce) oraz Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Joshuy Rifkina.
Joshua Rifkin jest absolwentem The Juilliard School i Princeton University, wykładał na najważniejszych amerykańskich uczelniach (Yale, Harvard, New York, Brandeis), obecnie zaś pracuje na Boston University. Otrzymał doktoraty honoris causa Uniwersytetu w Dortmundzie i Akademii Muzycznej w Krakowie. Jego zainteresowania naukowe rozciągają się od renesansu (Josquin des Prez) przez barok (J.S. Bach, Heinrich Schütz) po muzykę XX w. (Anton Webern). Jest założycielem The Bach Ensemble, z którym od 1978 przeciera nowe szlaki wykonawstwa historycznego: wraz z zespołem szefuje festiwalowi Bach:Sommer w niemieckim Arnstadt i jest na stałe związany z Huis van de Polyfonie w Leuven (Belgia), zaś ich nagranie Mszy h-moll J.S. Bacha zostało nagrodzone Britain’s Gramophone Award. Jako dyrygent i pianista występował m.in. z English Chamber Orchestra, San Francisco Symphony, St. Louis Symphony, Scottish Chamber Orchestra i Israel Camerata Jerusalem, prowadził produkcje operowe w szwajcarskim Theater Basel i Bayerische Staatsoper w Monachium. Nagrywał dzieła Haendla, Mozarta i Haydna z zespołami Concertgebouw i Capella Coloniensis, motety Adriana Willaerta dyrygując Boston Camerata Chamber Singers, zaś płyta „Vivat Leo! Music for a Medici Pope” nagrana z holenderskim zespołem Capella Pratensis otrzymała w 2011 nagrodę Diapason d’Or. W początkach lat 70. Joshua Rifkin był jednym z prekursorów powrotu na światowe estrady ragtime’u – nagrane przez niego standardy Scotta Joplina uzyskały kilkusettysięczne nakłady i dwukrotnie nominacje do nagrody Grammy.
Wykład wraz z koncertem odbędzie się 27 marca o godz. 19 w Starej Bibliotece UW. Wstęp wolny.
„Seminarium Bachowskie UW” stanowić ma cykl wydarzeń popularnonaukowych w roku akademickim 2014-2015 i kierowane jest do szerokiej publiczności, młodzieży akademickiej i licealnej. Są to otwarte wykłady i lekcje publiczne, prowadzone przez polskie i światowe autorytety w dziedzinie badań nad muzyką i życiem Jana Sebastiana Bacha. Towarzyszą im koncerty w wykonaniu wybitnych polskich artystów. Cykl „Seminarium Bachowskie” realizowany jest przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Muzykologii UW we współpracy z Biurem Promocji UW, dzięki dotacji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działania upowszechniające naukę. Stanowi przy tym popularnonaukowe dopełnienie programu koncertowego „BACH 200 UW – 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego”.