„Generatywna AI na UW – dobre praktyki” to tytuł raportu dotyczącego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji na Uniwersytecie Warszawskim. Dokument został opracowany przez zespół DELab UW.
Jak generatywna sztuczna inteligencja (genAI) może wspierać edukację i naukę? Zespół DELab UW odpowiada na to pytanie w najnowszym raporcie pt. Generatywna AI na UW – dobre praktyki. Publikacja jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie i wyzwania związane z integracją genAI w dydaktyce, badaniach naukowych oraz codziennej pracy akademickiej. Raport dostarcza społeczności akademickiej praktycznych wskazówek, jak efektywnie i odpowiedzialnie korzystać z tej technologii, z poszanowaniem zasad etycznych i akademickich.
Co znajduje się w raporcie?
Raport prezentuje wyniki badań przeprowadzonych wśród społeczności Uniwersytetu Warszawskiego – wykładowców, studentów i badaczy – oraz konkretne rekomendacje dotyczące odpowiedzialnego wykorzystania genAI.
W publikacji omówiono m.in.: zasady etycznego korzystania z genAI (wskazówki, jak unikać ryzyk i promować odpowiedzialne wykorzystanie technologii); bezpieczeństwo danych i prywatności (jak chronić wrażliwe informacje podczas pracy z genAI); cytowanie treści generowanych przez AI (jak zachować zgodność z zasadami akademickimi).
Raport zwraca uwagę na rosnące znaczenie technologii generatywnej w edukacji i nauce, jednocześnie wskazując na wyzwania, takie jak potencjalne ryzyko plagiatu czy konieczność przystosowania regulacji akademickich do nowych technologii.
Kluczowe wnioski i praktyczne zastosowania:
- Generatywna AI jako wsparcie, a nie zastępstwo:
GenAI może wspierać tworzenie materiałów dydaktycznych, analizę danych czy przygotowywanie publikacji, ale nie zastąpi krytycznego myślenia. - Ochrona danych i etyka:
Praca z AI wymaga świadomego podejścia do ochrony prywatności oraz zgodności z etycznymi standardami akademickimi. - Rozwój kompetencji cyfrowych:
Wprowadzenie genAI do edukacji wymaga wsparcia studentów i wykładowców w rozwijaniu umiejętności korzystania z tej technologii.
Raport dostępny jest w formie interaktywnej strony internetowej, co pozwala na bieżące aktualizowanie treści w odpowiedzi na dynamiczny rozwój technologii i zmieniające się przepisy.
Dokument jest dostępny online: Raport „Generatywna AI na UW – dobre praktyki”.