Uniwersytet Warszawski Jakość kształcenia. Proces boloński

Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia

Zarządzenie nr 163 rektora UW z 8 listopada 2019 roku w sprawie systemu zapewniania jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim >>

 

Centrum Wsparcia Dydaktyki

Na podstawie zarządzenia nr 45 rektora UW z 19 marca 2021 roku zostało utworzone Centrum Wsparcia Dydaktyki (CWD), które składa się z: Biura ds. Obsługi Kształcenia (BOK), Biura Innowacji Dydaktycznych (BID), Biura ds. Pomocy Materialnej (BPM), Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami (BON), Centrum Pomocy Psychologicznej. Do zakresu zadań Centrum Wsparcia Dydaktyki należy koordynowanie działań oraz wsparcie jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie organizacji procesu kształcenia na studiach I i II stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich, studiach podyplomowych i doktoranckich, w szkołach doktorskich, a także w ramach kursów i szkoleń. Więcej informacji na temat działalności CWD znajduje się pod adresem: https://cwd.uw.edu.pl.

 

Fundusz Doskonałości Dydaktycznej

W 2022 roku w ramach Funduszu Doskonałości Dydaktycznej rektor UW po raz pierwszy dokonał refundacji kosztów poniesionych przez jednostki dydaktyczne na wdrażanie przedsięwzięć służących doskonaleniu procesu dydaktycznego. Na wsparcie jednostek dydaktycznych, które prowadzą kształcenie na co najmniej jednym kierunku studiów na Uniwersytecie Warszawskim, uczelnia zarezerwowała w budżecie na 2022 rok 3 mln zł.

 

W 2023 roku nastąpiła nowelizacja zarządzenia nr 106 rektora Uniwersytetu Warszawskiego z 19 lipca 2021 roku w sprawie Funduszu Doskonałości Dydaktycznej. W wyniku zmian rozszerzony został katalog przedsięwzięć, które będą mogły podlegać refundacji ze środków FDD, oraz zwiększyła się grupa beneficjentów. Od 2024 roku jednostki organizacyjne uczelni będą otrzymywały środki finansowe na działania mające na celu zminimalizowanie lub usunięcie barier w uczestnictwie w procesie dydaktycznym, w szczególności poprzez zapewnienie funkcjonowania w ramach jednostek dydaktycznych studenckich pokoi socjalnych.

W 2023 roku wnioski o refundację kosztów na wdrażanie przedsięwzięć dążących do uzyskania doskonałości dydaktycznej złożyło dwadzieścia dziewięć jednostek dydaktycznych, które spełniają warunek organizowania i realizowania kształcenia na co najmniej jednym kierunku studiów na Uniwersytecie Warszawskim. Rektor przeznaczył na ten cel 3 311 796 zł.

 

Doskonałość dydaktyczna uczelni

W 2023 roku zakończono realizację projektu pt. Doskonałość dydaktyczna uczelni, którego celem było wsparcie zmian organizacyjnych i podnoszenie jakości kształcenia oraz doskonalenie procesów i narzędzi służących zapewnieniu jakości dydaktyki. Projekt przyczynił się do rozwoju i wzmocnienia systemu zarządzania jakością w zakresie dydaktyki, przede wszystkim poprzez systemowe wsparcie dla kadry zarządzającej dydaktyką i nauczycieli akademickich. System zarządzania jakością kształcenia został wzmocniony m.in. poprzez utworzenie w strukturze Biura Innowacji Dydaktycznych Punktu Doradztwa ds. Jakości Kształcenia i prowadzoną w jego ramach działalność konsultacyjną i doradczą. Do udoskonalenia systemu przyczyniło się również utworzenie Bazy Dobrych Praktyk Dydaktycznych, w tym innowacji dydaktycznych.

 

Działania realizowane w projekcie miały także duże znaczenie dla doskonalenia procesu dydaktycznego. Obejmowały one zarówno wsparcie szkoleniowe dla nauczycieli akademickich w zakresie ich kompetencji dydaktycznych, jak i tworzenie oraz upowszechnianie nowych narzędzi wspierających doskonalenie procesu kształcenia. W ramach projektu zapewniono wsparcie dla osób administrujących dydaktyką na uczelni i obsługą studentów. Utworzono Platformę Współpracy Dziekanatów, która jest kompleksowym źródłem wiedzy przeznaczonym w szczególności dla pracowników administracyjnych jednostek dydaktycznych oraz administracji ogólnouniwersyteckiej, stanowi ona miejsce wymiany doświadczeń, a także repozytorium pism osób pełniących funkcje kierownicze w obszarze dydaktyki, instrukcji dotyczących obsługi studiów w systemach informatycznych oraz interpretacji przepisów z zakresu organizacji kształcenia. Aktywnościami o charakterze szkoleniowym (łącznie 165 godz. dydaktycznych) objęto 377 osób, zarówno nauczycieli akademickich, jak i kadrę administracyjną. Wielu pracowników wzięło udział w więcej niż jednym szkoleniu.

 

W ramach projektu Doskonałość Dydaktyczna Uczelni CKC UW stworzyło informatyczne narzędzia ułatwiające wprowadzanie na UW zmian organizacyjnych i kompleksowo podnoszące jakość kształcenia. Uruchomiono Serwis Doskonałości Dydaktycznej Uczelni (http://ddu.uw.edu.pl) zawierający Bazę Dobrych Praktyk Dydaktycznych, Platformę Współpracy Dziekanatów, Re- pozytorium dla Dziekanatów czy przeznaczone dla nich Forum. Projekt był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

 

Punkt Doradztwa ds. Jakości Kształcenia

W grudniu 2022 roku utworzono Punkt Doradztwa ds. Jakości Kształcenia oferujący jednostkom dydaktycznym wsparcie doradcze i szkoleniowe w zakresie zapewniania jakości kształcenia i budowania kultury doskonalenia dydaktycznego, realizowane w m.in. w takich obszarach, jak:

  • przygotowanie do oceny programowej PKA i innych akredytacji zewnętrznych;
  • tworzenie i zmienianie programu studiów;
  • przygotowanie sylabusów;
  • ewaluacja jakości kształcenia na kierunku studiów;
  • tworzenie systemów zapewniania jakości kształcenia na kierunku studiów;
  • kształcenie nauczycieli;
  • studenckie praktyki zawodowe;
  • działalność rad dydaktycznych;
  • współpraca z interesariuszami zewnętrznymi.

Oceny komisji akredytacyjnych

Zgodnie z ustawą z 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668 z późn. zm.) jakość kształcenia na UW oceniana jest przez Polską Komisję Akredytacyjną. PKA przyznaje oceny programowe i kompleksowe.

 

Ocena programowa polega na cyklicznej ocenie jakości kształcenia na kierunku studiów, która kończy się wydaniem oceny pozytywnej na okres do 6 lat albo oceny negatywnej.

 

Ocena kompleksowa polega na ocenie działań na rzecz zapewniania jakości kształcenia w uczelni, która kończy się wydaniem oceny pozytywnej albo odmową wydania oceny pozytywnej. Ocena pozytywna wydawana jest na okres od 3 do 8 lat.

 

W 2022 roku Polska Komisja Akredytacyjna zakończyła procedury akredytacyjne na kierunkach: politologia, geologia poszukiwawcza, studia filologiczno-kulturoznawcze. Decyzją Prezydium PKA wszystkie wyżej wymienione kierunki studiów otrzymały ocenę pozytywną na okres 6 lat.

 

W 2023 roku PKA zakończyła procedury oceny programowej na kierunkach: etnologia i antropologia kulturowa, geologia stosowana, bioinformatyka i biologia systemów.
Decyzją Prezydium PKA wszystkie wymienione kierunki otrzymały ocenę pozytywną na okres sześciu lat.

 

Rozpoczęto procedurę akredytacyjną dla następujących kierunków studiów: filologia polska, filologia włoska, filologia romańska, psychologia, gospodarka przestrzenna oraz na kierunku filologia ugrofińska (ostatecznie umorzono postępowanie w sprawie oceny programowej na kierunku filologia ugrofińska z uwagi na likwidację kierunku). Wizytacje na kierunkach przeprowadzono w ostatnim kwartale 2023 roku.

Zgodnie z harmonogramem Polskiej Komisji Akredytacyjnej do końca roku akademickiego 2023/2024 zaplanowano akredytacje na kierunkach: slawistyka, filologia angielska, germanistyka, filologia nowogrecka, filologia bałtycka, studia amerykanistyczne, zarządzanie finansami i rachunkowość.

 

W 2021 roku Polska Komisja Akredytacyjna zakończyła, rozpoczęte w poprzednim roku, procedury akredytacyjne na kierunkach: matematyka, informatyka, prawo, międzywydziałowe studia ochrony środowiska. Decyzją Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej wszystkie wyżej wymienione kierunki studiów otrzymały ocenę pozytywną na okres 6 lat. Polska Komisja Akredytacyjna przeprowadziła także ocenę programową na kierunku geografia. Kierunek otrzymał ocenę pozytywną na 6 lat. Polska Komisja Akredytacyjna odstąpiła od oceny akredytacyjnej na kierunku energetyka i chemia jądrowa w związku z wygaszaniem tego kierunku.

 

W 2020 roku Polska Komisja Akredytacyjna zakończyła, rozpoczęte w 2019 roku, procedury akredytacyjne na kierunkach: historia, socjologia, chemia, biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, fizyka, astronomia, pedagogika, archeologia. Decyzją Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej wszystkie wyżej wymienione kierunki studiów otrzymały ocenę pozytywną na okres 6 lat. Polska Komisja Akredytacyjna przeprowadziła także ocenę programową na kierunku studia filologiczno-kulturoznawcze oraz powtórną ocenę programową na kierunku lingwistyka stosowana.

 

W roku akademickim 2019/2020 pozytywną ocenę programową otrzymały kierunki studiów: archeologia, astronomia, biologia, biotechnologia, chemia, ekonomia, fizyka, informatyka i ekonometria, inwestycje i rachunkowość, lingwistyka stosowana, ochrona środowiska, pedagogika, socjologia, studia filologiczno-kulturoznawcze, zarządzanie.

 

Aktualne informacje na temat akredytacji publikowane są w corocznych sprawozdaniach rektora UW.

 

3 grudnia 2020 roku Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej przyznało Certyfikaty Doskonałości Kształcenia pięciu kierunkom studiów prowadzonym na UW. Certyfikaty te są przyznawane kierunkom studiów, które otrzymały pozytywną ocenę programową na 6 lat popartą dobrymi praktykami w zakresie jakości kształcenia lub udokumentowanymi, regularnymi osiągnięciami studentów i absolwentów. Wnioski w sprawie przyznania certyfikatów złożyli przewodniczący zespołów działających w ramach dziedzin nauki i dziedziny sztuki, kierując się rekomendacją zawartą w opinii zespołu (na podstawie Uchwały 824/2020 Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej z 3 grudnia 2020 roku).

 

Certyfikaty Doskonałości Kształcenia przyznane kierunkom studiów prowadzonym na UW:

  • w kategorii Doskonały kierunek – doskonałość w kształceniu:
    astronomia – studia I i II stopnia o profilu ogólnoakademickim;
    chemia – studia I i II stopnia o profilu ogólnoakademickim;
    ekonomia – studia I i II stopnia o profilu ogólnoakademickim;
    informatyka i ekonometria – studia I i II stopnia o profilu ogólnoakademickim;
  • w kategorii Otwarty na świat – doskonałość we współpracy międzynarodowej: finanse, inwestycje i rachunkowość – studia I i II stopnia o profilu ogólnoakademickim.

System monitorowania losów absolwentów

Od 2011 roku Uniwersytet prowadzi badania poświęcone losom swoich absolwentów na rynku pracy. System monitorowania ich losów stworzyła Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia. Na podstawie doświadczeń Uniwersytetu PEJK opracował także narzędzie dla innych polskich uczelni. Internetowy system ELA – Ekonomiczne Losy Absolwentów został uruchomiony prze MNiSW (obecnie MEiN) w maju 2016 roku.

 

Więcej o monitoringu losów absolwentów UW >>

 

Program zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW (ZIP)

W 2023 roku zakończono realizację Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW (ZIP), w ramach którego prowadzone były działania na rzecz podniesienia jakości nauczania, wzbogacenia oferty studiów i rozwoju kompetencji studentów i pracowników na UW. Realizowany od 2018 roku program był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Łącznie przeprowadzono 150 projektów dydaktycznych oraz zorganizowano 1 450 wydarzeń podnoszących kompetencje pracowników, doktorantów i studentów UW. Budżet programu wynosił 41 293 759, 83 zł i został w pełni wykorzystany.

 

Program ZIP stanowił platformę, w ramach której współpracowało około pięćdziesięciu jednostek organizacyjnych UW, angażujących około 1 000 pracowników. Z Programu skorzystało 5 368 studentów, 894 doktorantów oraz 2 897 nauczycieli akademickich i pracowników administracyjnych.

 

Proces boloński

Promowanie jakości kształcenia to także jedno z głównych założeń procesu bolońskiego. Jego elementem jest również wspieranie współpracy międzynarodowej i mobilności studentów, naukowców i pracowników administracji, poprzez udział w programach typu Erasmus + oraz tworzenie kierunków obcojęzycznych. Zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie. Uniwersytet rozwija także studia podyplomowe. Na uczelni wprowadzono trójstopniowy podział studiów i punktację ECTS.

 

Wiele uwagi poświęcono rozwiązaniom, które mają umożliwić porównywanie otrzymywanych w różnych krajach dyplomów: przede wszystkim dostosowano nauczanie do wymogów Krajowych Ram Kwalifikacji pozwalających odnieść etapy polskiej edukacji do Europejskich Ram Kwalifikacji. Proces ten trwał na Uniwersytecie 2 lata – od 2010 do 2012 roku. Dzięki wprowadzeniu na polskich uczelniach KRK zniesiono centralną listę kierunków studiów i towarzyszących im ramowych treści kształcenia. Więcej informacji na temat Procesu bolońskiego znajduje się na stronie Biura Innowacji Dydaktycznych: https://bid.uw.edu.pl.

Link do profilu Facebook Link to Twitter profile Link do kanału Youtube Link do profilu Instagram Link do profilu LinkedIn