Ankiety oceniające jakość kształcenia
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia UW od 2008 roku prowadzi systematyczne badania ewaluacyjne. Kieruje ujednoliconym systemem studenckich ankiet oceny zajęć dydaktycznych. Realizuje także badania wśród doktorantów i pracowników. Na podstawie danych zebranych w trakcie ogólnouniwersyteckich badań ankietowych PEJK UW sporządza raporty badawcze, które przekazuje rektorowi, Uczelnianemu Zespołowi Zapewnienia Jakości Kształcenia, Senatowi UW, Zarządowi Samorządu Studentów UW oraz Zarządowi Samorządu Doktorantów UW. Informacje przedstawione w raporcie stanowią podstawę do zmian poprawiających jakość kształcenia na uczelni.
Ewaluacja procesu kształcenia
W 2022 roku przeprowadzono dwie edycje (w semestrze zimowym i letnim) Studenckiej Ankiety Oceny Zajęć Dydaktycznych wśród jednostek Uniwersytetu Warszawskiego przy użyciu systemu USOSweb. Wyniki ankiet udostępniono osobom prowadzącym zajęcia oraz kierownikom jednostek dydaktycznych.
Zrealizowano także badania wśród uczestników i uczestniczek szkół doktorskich, którego celem było poznanie opinii na temat nowego sposobu kształcenia doktorskiego, w tym m.in. organizacji kształcenia, współpracy z promotorem, aktywności naukowej, aktywności zawodowej oraz sytuacji bytowej.
Przeprowadzono badania i przygotowano raport w VIII edycji Ogólnouniwersyteckiego Badania wśród studentów i studentek, które miało na celu: określenie poziomu satysfakcji ze studiów i studiowania oraz poczucia identyfikacji z uczelnią, diagnozę i ocenę funkcjonowania systemu wsparcia studentów i studentek przez uczelnię oraz identyfikację słabych stron tego systemu i obszarów wymagających naprawy, identyfikację uwarunkowań aktywności akademickiej i zaangażowania studentów oraz studentek w życie uczelni.
Przygotowano i przeprowadzono badanie „Przejście między etapami edukacyjnymi”. Jego celem było poznanie opinii o studiach na UW oraz planów edukacyjno-zawodowych osób na ostatnim roku studiów I stopnia. Ankieta była dostępna za pośrednictwem
systemu „Ankieter” w grudniu 2022 roku.
Kontynuowano realizację partnerskiego projektu systemowego Zintegrowana Platforma Analityczna we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie, Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej oraz Ministerstwem Edukacji i Nauki. Wśród celów projektu wymienia się m.in. przygotowanie i udostępnienie narzędzi analitycznych służących prowadzeniu zaawansowanych badań opartych na danych administracyjnych w kluczowych obszarach polityk publicznych związanych z edukacją, rynkiem pracy, pomocą społeczną, systemem podatkowym, ochroną zdrowia i epidemiologią oraz instytucjonalizacja współpracy środowisk naukowych i administracji publicznej przy prowadzeniu badań wspierających polityki publiczne. W ramach projektu w 2022 roku Zespół Pracowni Ewaluacji Jakości Kształcenia działającej w ramach Biura Innowacji Dydaktycznych m.in.:
- zakończył fazę realizacyjną badania „Trajektorie edukacyjne dzieci i młodzieży”;
- przygotował raport i rozpoczął fazę wdrożeniową badania;
- kontynuował fazę wdrożeniową badania „Aktywizacja zawodowa absolwentów szkół”;
- uczestniczył w pracach koncepcyjnych nad budową Centrum Kompetencji Zintegrowanej Platformy Analitycznej;
- uczestniczył w pracach legislacyjnych mających na celu stworzenie ram prawnych umożliwiających analizy danych administracyjnych na użytek badań;
- opracował materiały na użytek działań informacyjnych związanych ze Zintegrowaną Platformą Analityczną oraz koncepcjami ochrony danych osobowych.