Fundacja na rzecz Nauki Polskiej rozstrzygnęła drugą edycję konkursu eNgage organizowanego w ramach projektu Skills. Wśród zwycięzców znalazło się trzech naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego.
Do drugiej edycji konkursu zgłoszono 35 wniosków. Komisja konkursowa wybrała 14 zwycięskich projektów popularyzatorskich. Wśród laureatów znalazło się trzech badaczy z Uniwersytetu Warszawskiego.
– Celem mojego projektu jest stworzenie nowoczesnego portalu internetowego „Zapytaj fizyka”, w ramach którego wszyscy zainteresowani będą mogli uzyskać odpowiedzi na dowolne pytania związane z fizyką i pokrewnymi dziedzinami nauki. Na pytania odpowiadać będą eksperci – mówi dr hab. Piotr Sułkowski z Wydziału Fizyki. – Chcemy również zorganizować cykl wykładów popularnonaukowych wygłaszanych przez wybitnych naukowców poświęcony ważnym zagadnieniom współczesnej fizyki, a także odpowiedziom na najciekawsze pytania przesłane do portalu „Zapytaj fizyka”. Portal internetowy oraz wykłady popularnonaukowe będą odbywać się pod patronatem i z zaangażowaniem naukowców z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego – dodaje.
Dr Bartosz Wilczyński z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki opracował projekt, który będzie popularyzował badania interdyscyplinarne łączące informatykę i inne dziedziny nauki m.in. biologię, chemię i fizykę. – Poprzez interaktywny zbiór zadań dostępnych online projekt będzie dawał młodym ludziom możliwość poznania ciekawych aspektów badań naukowych i jednocześnie uczenia się programowania – wyjaśnia.
W ramach współpracy Centrum Nowych Technologii i Kolegium MISMaP powstał trzeci nagrodzony pomysł. Jego autor Marcin Jasiński deklaruje: – Zaplanowałem nakręcenie cyklu filmów popularnonaukowych pt. „NauTech”, w którym zostaną omówione naukowe podstawy działania zjawisk pojawiających się w codziennym życiu. Dzięki współpracy z doświadczonymi naukowcami i popularyzatorami nauki oraz profesjonalną ekipą filmową powstaną filmy wartościowe merytorycznie a jednocześnie atrakcyjne dla odbiorców.
eNgage to konkurs przeznaczony dla młodych popularyzatorów nauki. Jego celem jest opracowanie sposobu prezentacji wyników badań naukowych w taki sposób, aby były one zrozumiałe dla różnych grup odbiorców, przede wszystkim dla młodzieży i studentów. Metoda popularyzacji jest dowolna. Uczestnicy konkursu mogą zaproponować cykl wykładów lub spotkań, stworzyć aplikację mobilną, grę planszową bądź stronę internetową. Pula nagród to prawie 600 tys. złotych.