26 marca odbyło się spotkanie, podczas którego prof. Maciej Raś, prorektor UW ds. studenckich i jakości kształcenia, odpowiadał na pytania osób studiujących dotyczące m.in. toku studiów, oferowanego wsparcia i pomocy materialnej, a także funkcjonowania uczelni. Zapis transmisji online dostępny jest na profilu prorektora na Facebooku.
Prof. Maciej Raś, prorektor ds. studenckich i jakości kształcenia, odbył spotkanie online ze studentami Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas transmisji na jego profilu na Facebooku moderatorka Zuzanna Bastek – rzeczniczka praw studenta w Samorządzie Studentów UW – zadawała pytania przesłane przez osoby studiujące. Pytania dotyczyły organizacji zajęć i egzaminów, rejestracji żetonowej oraz zasad dyplomowania, a także różnorodnych form wsparcia dla studentów, w tym pomocy materialnej i psychologicznej, infrastruktury uczelni, m.in. uniwersyteckiej stołówki, a także perspektyw zawodowych.
Poniżej prezentujemy wybrane pytania wraz z odpowiedziami.
Czy planowana jest budowa nowych akademików przez Uniwersytet Warszawski?
– W ostatniej kadencji, tu ukłon pod adresem władz rektorskich poprzedniej kadencji, Uniwersytet Warszawski był pierwszym uniwersytetem w Polsce, który po kilkudziesięciu latach przystąpił do budowy nowych akademików i wybudował „półtora” domu studenckiego. Myślę o nowym budynku, jakim jest Dom Studencki nr 7 oraz powstałym w jego pobliżu nowym skrzydle w Domu Studenckim nr 5. W tej chwili chcielibyśmy skupić się na remoncie domów pracownika naukowego: DPN-u na Smyczkowej oraz obiektu hotelowego „Hera”, z którego korzystają nie tylko pracownicy naukowi, ale także doktoranci, a także zająć się remontami starszych akademików. Remonty są prowadzone w różny sposób. W niektórych przypadkach będziemy dokonywali całkowitego remontu, , a w konsekwencji powstanie praktycznie nowy budynek. Natomiast w niektórych przypadkach, tak jak to się dzieje obecnie, remontujemy po kilka pokoi. Proszę pamiętać, że nie możemy tych remontów przeprowadzić naraz, z tego powodu, że chcemy zachowywać bazę miejsc zakwaterowania, tj. odpowiednią liczbę pokoi dla osób studiujących, którzy korzystają z nich na bieżąco – nie tylko w roku akademickim, ale także w okresie letnim. Ja marzę o tym, żeby jednak w ciągu najbliższych lat Uniwersytet przystąpił także do budowy kolejnego akademika. Natomiast pamiętajcie, Uniwersytet jest uniwersytetem publicznym i jesteśmy finansowani przede wszystkim z subwencji państwowej i od tego, ile pieniędzy otrzymamy, zależą nasze możliwości.
Czy planowane są zmiany, aby jeszcze skuteczniej wspierać osoby studiujące w zakresie zdrowia psychicznego?
– W tym zakresie korzystamy nie tylko ze środków, które otrzymujemy w ramach subwencji, ale ze środków europejskich oraz środków, które pozyskujemy z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W ostatnich miesiącach pozyskaliśmy ze środków europejskich około 8 mln zł na szeroko rozumianą dostępność, nie tylko architektoniczną, ale także ułatwienia w studiowaniu osobom z problemami psychologicznymi, co będzie realizowane w ramach projektu „UWażni na Dostępność – Uniwersytet Równych Szans”. Bardzo stawiamy także na rozwój wsparcia osób głuchych. Otrzymaliśmy też 9 mln zł ze środków ministerialnych na podobne cele. Na przykład z tych 9 mln zł ponad 1,2 mln zł chcemy wydać na przetarg na wsparcie osób głuchych. Czy to są duże pieniądze? Z mojego punktu widzenia zawsze będą za małe, ale dla porównania nasza dotacja do stołówki, która funkcjonuje przy ul. Oboźnej, wynosi niecały 1 mln zł. Rozwijamy Centrum Pomocy Psychologicznej. Zachęcam do zapoznania się ze stroną CPP. Wprowadziliśmy nową usługę w porozumieniu i przy współpracy z Zarządem Samorządu Studentów, czyli możliwość konsultacji online. Stworzyliśmy też grupę wsparcia dla osób LGBTQ+, czy np. dla studentek będących matkami.
Czy uważa Pan Rektor, że sztuczna inteligencja powinna być szerzej wykorzystywana na zajęciach? Jeśli tak, to jak to mogłoby wyglądać?
– Tak, nie boimy się sztucznej inteligencji. Chcemy uczyć Was wykorzystania sztucznej inteligencji. Chcemy uczyć pracujących wykorzystania sztucznej inteligencji – pracujących, tzn. dydaktyków – tak, by mogli Was uczyć w sposób jak najbardziej kompetentny. Chcemy także szkolić administrację w posługiwaniu się sztuczną inteligencją oraz wprowadzać sztuczną inteligencję do obsługi pracujących i studiujących w jak największym zakresie, aczkolwiek chcemy robić to w sposób, który nie budzi kontrowersji pod względem etycznym. W tym zakresie muszę wspomnieć, że dwa lata temu Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia poprzedniej kadencji przyjęła wytyczne dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim, ale była na tyle mądra, że przewidziała, że po dwóch latach te założenia należy przejrzeć i przemodelować. W najbliższych miesiącach Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia nowej kadencji pochyli się nad problemem, opracuje nowe zasady. Wiem również, że w ramach poszczególnych jednostek trwają prace nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w procesie kształcenia. Te zasady stworzone przez URK są pewnymi zasadami ramowymi, natomiast szanujemy autonomię jednostek, szanujemy różnorodność jednostek, szanujemy to, że w różnych dziedzinach czy dyscyplinach nauki sztuczną inteligencję wykorzystuje się różnie. Chcemy, by jednostki także mogły swoją specyfikę zaznaczać na poziomie rad dydaktycznych i poprzez rady dydaktyczne uszczegóławiając reguły stworzone przez URK i proponując własne modele wykorzystania, aczkolwiek, tak jak powiedziałem, zgodne z pewnym kanonem ogólnouniwersyteckim. Chcemy też wprowadzać więcej szkoleń z tego zakresu, chociaż to nie jest ani proste, ani tanie. Dodam tylko, iż transformacja cyfrowa jest jednym z głównych założeń zmian programowych wprowadzanych w ramach wspomnianego przeze mnie Programu ZIP 2.0.
Chciałam poruszyć kwestię rejestracji żetonowej, a konkretnie przejścia na platformę USOSweb przy rejestracji na zajęcia. Czy mógłby Pan Rektor trochę więcej o tym opowiedzieć?
– Pełniąc funkcję prorektora, a wcześniej prodziekana ds. studenckich, miałem okazję zauważyć, że co semestr rejestracja żetonowa się „wykrzacza”, co powoduje u Was, wśród tych, którzy chcą się rejestrować na zajęcia ogólnouniwersyteckie, zrozumiałą frustrację. Wobec tego podjęliśmy decyzję o przejściu z systemu tradycyjnej rejestracji żetonowej (systemu USOS UL) na system rejestracji żetonowej przeprowadzany całkowicie w USOSwebie. W najbliższym czasie, czyli od 31 marca, przez tydzień będziemy testować to rozwiązanie. Prowadzimy także kampanię promocyjną pod hasłem: „Pomóż Nam Zawiesić System USOS”. Proszę o to, by jak najwięcej z Was wzięło udział w pilotażowym teście nowego systemu rejestracji, tak by w krótkim okresie pomiędzy pilotażem a pełnym wdrożeniem rejestracji żetonowych już w nowym systemie, które będą miały miejsce w przypadku rejestracji na zajęcia na semestr zimowy roku akademickiego 2025/2026 oraz na przedmioty całoroczne, system działał już bez zarzutu. Tylko wtedy, gdy duża liczba studiujących będzie uczestniczyć w tym teście, będziemy pewni, że w zasadniczej fazie rejestracji nie dojdzie do komplikacji. W każdym razie żegnamy się z dotychczasowym systemem rejestracji żetonowej, który co semestr powodował problemy.
Spotkanie zakończyło się zapewnieniem o otwartości władz uczelni na dalsze rozmowy oraz o gotowości do reagowania na potrzeby studentów.
Nagranie spotkania jest do dostępne na profilu prorektora na Facebooku >> https://www.facebook.com/share/v/18o9VyMur5/