„Dziadkowie biznesu” to projekt społeczny studentów Wydziału Zarządzania UW. Promują w mediach społecznościowych przedsiębiorczość osób starszych, zwłaszcza tych, które nie radzą sobie z kryzysem spowodowanym pandemią. Dzięki ich działaniom do sklepów, które miały zostać zamknięte, ustawiają się kolejki. Projekt studentów z UW został wyróżniony w programie „Zwolnieni z teorii”. Studenci otrzymali za niego nagrodę Złote Wilki w kategorii reklama społeczna.
Projekt powstał w kwietniu 2021 roku w ramach programu „Zwolnieni z teorii”. Studenci publikują w mediach społecznościowych informacje na temat biznesów prowadzonych przez seniorów z całej Polski, którzy często są wykluczeni cyfrowo i nie mieli okazji reklamować swojej działalności w internecie. W swoich wpisach przedstawiają krótką historię danego przedsiębiorstwa, zakres usług oraz adres, pod którym działa. Obserwatorów zachęcają do odwiedzania i wspierania działalności seniorów oraz do dzielenia się przykładami miejsc, które prowadzą starsze osoby.
Jak powstał pomysł na taki projekt? – W ramach zaliczenia przedmiotu mieliśmy stworzyć projekt kampanii społecznej. Nasza uwaga została skierowana w stronę seniorów i zdecydowaliśmy się zająć problemem wykluczenia cyfrowego osób starszych. Tak powstała ta inicjatywa. Wyszukujemy biznesy prowadzone przez seniorów, którzy nie prowadzą żadnej kampanii promocyjnej czy marketingu w mediach społecznościowych – mówi Jan Bawolik, student 1. roku zarządzania na UW, współautor projektu.
Rozpoczynając swój projekt, studenci nie wiedzieli, czy uda im się osiągnąć wyznaczone cele i zaliczyć przedmiot. W ciągu kilku tygodni akcja nabrała tempa i zyskała zainteresowanie mediów ogólnopolskich. Studenci otrzymują też dużo wsparcia od innych internautów, którzy chwalą ich za inicjatywę.
– Do tej pory opisaliśmy 16 historii na Facebooku, Instagramie, Tik-Toku i Twitterze i codziennie opisujemy kolejne. Udało nam się dotrzeć do bardzo dużej liczby odbiorców. Na Instagramie mamy prawie 35 tysięcy obserwujących, na Facebooku nasze posty docierają do prawie 800 tys. osób — dodaje Jan Bawolik.
Na początku nie wszyscy seniorzy wierzyli w siłę mediów społecznościowych. Z czasem zaufali studentom i przekonali się, że akcja przynosi efekty.
– Satysfakcja jest ogromna. Szczególnie, kiedy kontaktujemy się z naszymi seniorami, o których pisaliśmy i słyszymy od nich, że ustawiają się do nich kolejki, a myśleli już o zamknięciu biznesu. Kiedy widzimy, ze nasz projekt faktycznie działa, to jest to dla nas motywujące. Widzimy też po reakcji osób, które nas obserwują, że jest to przydatna inicjatywa. To są rzeczy, które popychają nas do przodu i sprawiają, że chcemy dalej pomagać i nie przestawać – zaznacza współautor projektu.
Projekt można wesprzeć, korzystając z usług proponowanych przez seniorów lub dokonując wpłaty na internetową zbiórkę, którą prowadzą studenci. Zebrane fundusze posłużą na finansowanie płatnej promocji kolejnych miejsc. Link do zbiórki >>
Studenci, zainspirowani pozytywnym odbiorem, chcą rozszerzać swoją działalność w przyszłości. W planach mają założenie fundacji, aby dalej pomagać starszym przedsiębiorcom.
Nagroda Złote Wilki
22 czerwca kapituła „Zwolnionych z teorii” przyznała nagrody Złote Wilki dla najlepszych projektów społecznych w Polsce w kilkunastu kategoriach. Przedsięwzięcie studentów z UW „Dziadkowie biznesu” otrzymało nagrodę w kategorii reklama społeczna. Więcej informacji >>