Uniwersytet Warszawski otrzymał nagrodę Elsevier Research Impact Leaders Award 2018. Jest ona przyznawana w sześciu kategoriach uczelniom, których badania wnoszą największy wkład w postrzeganie polskiej nauki na świecie. Nagroda promuje wysoką jakość badań naukowych i ich umiędzynarodowienie. UW został laureatem w kategorii Natural Sciences.
W czasie trzeciej konferencji z cyklu „Polskie uczelnie w światowej perspektywie – Rankingi a strategiczne zarządzanie szkołą wyższą” odbyła się gala Elsevier. 3 grudnia wyróżnienia otrzymały uczelnie odnotowujące ciągły wzrost liczby publikacji w najbardziej prestiżowych czasopismach naukowych, mające publikacje z udziałem zagranicznych współautorów oraz mające wysoki wskaźnik cytowalności w danej dyscyplinie. Nagrody przyznano są w sześciu dyscyplinach (według klasyfikacji OECD):
- Life Sciences / Agricultural Sciences,
- Engineering and Technology,
- Humanities,
- Medical Sciences,
- Natural Sciences,
- Social Sciences.
Uniwersytet Warszawski został uhonorowany w dziedzinie Natural Sciences. Nagrodę odebrała prof. Katarzyna Chałasińska-Macukow, rektor UW w latach 2005-2012. W prezentacji nominowanych napisano: „Wysoki udział publikacji wśród najlepszych czasopism w Polsce oraz wysoka cytowalność prac zapewniła UW utrzymanie miejsca wśród liderów tej dziedziny w Polsce. Największy udział miały, tradycyjnie już, publikacje z zakresu fizyki i astronomii”. W obszarze nauk ścisłych obok UW nominację otrzymały Uniwersytet Jagielloński oraz Uniwersytet Zielonogórski.
Rezultat jest obliczany za pomocą algorytmu. Pod uwagę brane są m.in. dane z baz Scopus i SciVal dotyczące uczelni, których afiliowani autorzy opublikowali co najmniej 50 publikacji w okresie 2015-2017. Ważne jest także posiadanie przez uczelnię uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego w danej dyscyplinie.
Elsevier to globalna firma zajmująca się analizą informacji, która pomaga instytucjom i profesjonalistom w prowadzeniu badań naukowych i znajdowaniu na nie finansowania.
Konferencję zorganizowały Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Polska Komisja Akredytacyjna.