Dobór słów jest szczególnie ważny w dyskursie akademickim. Uniwersytet Warszawski realizuje kampanię informacyjno-edukacyjną „Hejt boli. UWażajmy na słowa”. To akcja zainicjowana przez studentów i rzeczniczkę akademicką ds. studenckich i pracowniczych Uniwersytetu Warszawskiego.
– Społeczność Uniwersytetu Warszawskiego jest wspólnotą dialogu, która za jedną ze swoich najwyższych wartości uznaje szacunek międzyludzki. Na naszej uczelni nie ma miejsca na dyskryminację ze względu na jakikolwiek czynnik: narodowy, etniczny, religijny czy światopoglądowy. Jako członkowie UW winniśmy szanować godność osobistą każdego człowieka. Do tego zobowiązuje nas misja Uniwersytetu – mówi prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW.
25 września, podczas posiedzenia Senatu UW, zainaugurowana została kampania informacyjno-edukacyjna „Hejt boli. UWażajmy na słowa”.
Przeciwko nienawiści
W poprzednim roku akademickim studenci Uniwersytetu Warszawskiego wyszli z inicjatywą organizacji akcji informacyjno-edukacyjnej służącej przekazaniu jasnego komunikatu: na Uniwersytecie Warszawskim nie ma miejsca na hejt i mowę nienawiści. Pod kierownictwem zespołu rzeczniczki akademickiej ds. studenckich i pracowniczych ruszyła kampania „Hejt boli. UWażajmy na słowa”.
– W ten sposób chcemy zwrócić uwagę, jak ważny jest dobór słów w dyskursie akademickim. Z hejtem i mową nienawiści – szczególnie w dobie intensywnego rozwoju mediów społecznościowych – może spotkać się każdy z nas, niezależnie od tego, kim jest i czym się zajmuje. Nienawistne komentarze wywołują nie tylko cierpienie i psychiczną degradację u osoby doświadczającej hejtu, ale również eskalację frustracji w przestrzeni publicznej. Pamiętajmy, aby – nawet jeśli mamy różne zdania – odnosić się do siebie z szacunkiem, bez personalnych ataków – mówi dr Anna Cybulko, rzeczniczka akademicka ds. studenckich i pracowniczych UW w latach 2011–2024.
Seria przygotowanych i dostępnych w kanałach UW spotów, filmów, plakatów, ulotek i materiałów edukacyjnych mówi wyraźnie, że każda osoba, która doświadczyła mowy nienawiści lub była jej świadkiem, znajdzie wsparcie na uczelni. Kampania jest jednym z działań podejmowanych przez Uniwersytet na rzecz równego traktowania i promocji wartości akademickich, takich jak wzajemny szacunek i etyka słowa.
– Uniwersytet Warszawski to nasza wspólna przestrzeń i wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za dobry dialog i bezpieczną komunikację. Reagujmy na mowę nienawiści, nie tylko w sytuacji, kiedy sami czujemy się pokrzywdzeni, ale również wtedy, gdy jesteśmy jej świadkami – apeluje dr Cybulko, dodając, że na UW istnieje kilka instytucji, do których można zgłaszać niepokojące sytuacje. Są to:
- rzecznik akademicki ds. studenckich i pracowniczych: ombudsman(at)uw.edu.pl;
- rzecznik praw studenta: rps(at)samorzad.uw.edu.pl;
- zespół koordynatorek ds. przeciwdziałania nierównemu traktowaniu, dyskryminacji, mobbingowi oraz innym zachowaniom niepożądanym: zespolkoordynatorow(at)uw.edu.pl;
- komisje rektorskie ds. nierównego traktowania i dyskryminacji oraz ds. mobbingu i innych zachowań niepożądanych.
Wszyscy członkowie wspólnoty akademickiej – zarówno osoby studiujące oraz doktoryzujące się, jak i pracujące na Uniwersytecie Warszawskim – mogą także skorzystać z profesjonalnego wsparcia Centrum Pomocy Psychologicznej oraz telefonu zaufania UW: 22 552 44 24.
Uniwersytet prowadzi aktywne działania na rzecz wspierania dialogu oraz równego traktowania. W lutym 2024 roku weszło w życie nowe zarządzenie rektora prof. Alojzego Z. Nowaka, które w sposób kompleksowy reguluje kwestie dotyczące przeciwdziałania zachowaniom nieakceptowalnym na UW, m.in. dyskryminacji, molestowaniu seksualnemu, nierównemu traktowaniu, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym.
Realizatorzy kampanii przygotowali specjalną stronę internetową: https://uwazajmynaslowa.uw.edu.pl/.
Znajdziemy tu m.in.:
- opis kampanii;
- definicje mowy nienawiści i hejtu;
- namiary na instytucje pomocowe na UW;
- materiały edukacyjne;
- sposób zgłoszenia hejtu i mowy nienawiści na UW.