Płaskorzeźba Lwa-Strażnika została zniszczona w konflikcie w Syrii. Przed laty badali ją archeolodzy z CAŚ UW. Na tej podstawie odtworzyli kopię rzeźby, którą można oglądać na wystawie.
Palmyra w Syrii, Hatra i Nimrud w Iraku – te nazwy przewijały się w ostatnich miesiącach przez serwisy informacyjne. To starożytne miasta, które padły ofiarą obecnego kryzysu na Bliskim Wschodzie. Jak wiele innych stanowisk archeologicznych w Syrii i Iraku, były badane przez misje Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW. O tych pracach opowiada wystawa „W cieniu wojny. Zabytki Syrii i Iraku w badaniach Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego”.
Wystawę organizuje Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW we współpracy z Fundacją im. Kazimierza Michałowskiego. Przybliża ona najważniejsze polskie odkrycia na stanowiskach zagrożonych obecnie działaniami wojennymi. Przedstawia także historię i zasięg polskich badań archeologicznych w tej części Bliskiego Wschodu. W ten sposób uświadamia zwiedzającym, że znane z mediów obrazy niszczenia zabytków w Syrii i Iraku dotyczą m.in. efektów prac archeologów z Uniwersytetu Warszawskiego. W tych przypadkach wykonana przez polskich badaczy dokumentacja to jedyny sposób zachowania pamięci o ginącym dziedzictwie. Centrum włącza się tym samym w międzynarodowy nurt działań związanych z ochroną, inwentaryzacją i upowszechnieniem informacji na temat niszczonego w Syrii i Iraku dziedzictwa kulturowego ludzkości.
W centralnym punkcie ekspozycji stanęła kopia monumentalnej płaskorzeźby Lwa–Strażnika – symbol i motyw przewodni wystawy. Zabytek ten, odnaleziony przez polskich archeologów w świątyni bogini Allat w Palmyrze w latach 70. ubiegłego stulecia, był szeroko rozpoznawaną wizytówką tego sławnego starożytnego miasta. Widniała na nim inskrypcja w języku aramejskim: „Niech Allat błogosławi temu, kto nie przelewa krwi w świątyni”. Zrekonstruowany przez polskich konserwatorów, przez ponad 35 lat stał przed wejściem do Muzeum w Palmyrze. W 2015 roku został celowo zniszczony przez fanatyków religijnych.
Ekspozycja stanowi część obchodów jubileuszu 200-lecia UW. Jest objęta patronatem honorowym rektora UW, Polskiego Komitetu ds. UNESCO oraz Ministra Spraw Zagranicznych. Została dofinansowana z programu MKiDN „Dziedzictwo kulturowe – Wspieranie działań muzealnych”. Kopia płaskorzeźby lwa chroniącego gazelę została wykonana w Pracowni Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP.
Wystawa trwa od 31 marca do 21 kwietnia w Pałacu Kazimierzowskim na kampusie głównym UW przy Krakowskim Przedmieściu 26/28. Wstęp jest wolny.