28 lutego przedstawiciele biur promocji i komunikacji w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego spotkali się w Bibliotece Uniwersyteckiej, by podzielić się doświadczeniami dotyczącymi przeciwdziałania mowie nienawiści. Wydarzenie było częścią kampanii „Hejt boli. UWażajmy na słowa”, koordynowanej przez zespół rzeczniczki akademickiej ds. studenckich i pracowniczych UW (ombudsmana UW).

– Kampania pozwoliła wyraźniej dostrzec problem hejtu. Skłoniło nas to do rozmowy na temat dotychczasowych doświadczeń i dobrych praktyk stosowanych na uczelni w celu przeciwdziałania mowie nienawiści. Spotkaliśmy się dziś również po to, by wspólnie zarysować najważniejsze potrzeby w tym zakresie – powiedziała Magdalena Miksa, p.o. rzeczniczki akademickiej ds. studenckich i pracowniczych UW.

„Hejt boli. UWażajmy na słowa” to kampania informacyjno-edukacyjna zainicjowana przez studentów i zespół ombudsmana UW, służąca przekazaniu jasnego komunikatu: na Uniwersytecie Warszawskim nie ma miejsca na hejt i mowę nienawiści.

 

Dobre praktyki

28 lutego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie odbyły się warsztaty dla pracowników zajmujących się promocją i komunikacją w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas wydarzenia uczestnicy wymienili się doświadczeniami i przykładami dobrych praktyk dotyczących przeciwdziałania mowie nienawiści i hejtowi w internecie.

 

Perspektywę badawczą przedstawiła prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW.

– Bardzo się cieszę, że Uniwersytet podejmuje takie debaty. Cieszę się też z samej kampanii. Mam nadzieję, że wypracują Państwo wspólnie skuteczne rozwiązania przeciwdziałania mowie nienawiści, zapewniające poczucie bezpieczeństwa osobom doświadczającym hejtu – powiedziała badaczka.

Zebrane podczas warsztatów dobre praktyki i potrzeby posłużą opracowaniu przez zespół ombudsmana UW rekomendacji w zakresie postępowania w przypadku mowy nienawiści.

Wsparcie na UW

Na Uniwersytecie Warszawskim istnieje kilka instytucji, do których można zgłaszać niepokojące sytuacje. Są to:

  • rzecznik akademicki ds. studenckich i pracowniczych: ombudsman(at)uw.edu.pl;
  • rzecznik praw studenta: rps(at)samorzad.uw.edu.pl;
  • zespół koordynatorek ds. przeciwdziałania nierównemu traktowaniu, dyskryminacji, mobbingowi oraz innym zachowaniom niepożądanym: zespolkoordynatorow(at)uw.edu.pl;
  • komisje rektorskie ds. nierównego traktowania i dyskryminacji oraz ds. mobbingu i innych zachowań niepożądanych.

Wszyscy członkowie wspólnoty akademickiej – zarówno osoby studiujące oraz doktoryzujące się, jak i pracujące na Uniwersytecie Warszawskim – mogą także skorzystać z profesjonalnego wsparcia Centrum Pomocy Psychologicznej oraz telefonu zaufania UW: 22 552 44 24.

 

Uniwersytet prowadzi aktywne działania na rzecz wspierania dialogu oraz równego traktowania. W lutym 2024 roku weszło w życie nowe zarządzenie rektora prof. Alojzego Z. Nowaka, które w sposób kompleksowy reguluje kwestie dotyczące przeciwdziałania zachowaniom nieakceptowalnym na UW, m.in. dyskryminacji, molestowaniu seksualnemu, nierównemu traktowaniu, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym.

Hejt boli. UWażajmy na słowa

Na stronie kampanii – https://uwazajmynaslowa.uw.edu.pl/ – można znaleźć m.in.: opis kampanii, definicje mowy nienawiści i hejtu, namiary na instytucje pomocowe na UW, materiały edukacyjne, sposób zgłoszenia hejtu i mowy nienawiści na uczelni.