Sojusz 4EU+ otrzymał grant w pilotażowym konkursie Komisji Europejskiej „European Universities” finansowanym z programu Erasmus+. KE wyłoniła 17 z 54 konsorcjów uczelni. Otrzymały one grant na rozwój współpracy w dziedzinie kształcenia, badań, transferu technologii oraz mobilności. Oficjalny komunikat KE >>
Kalendarium
10 marca 2018 – Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Sorboński, Uniwersytet w Heidelbergu i Uniwersytet Karola podpisują deklarację dotyczącą stworzenia European University Alliance 4EU
październik 2018 – do współpracy z Sojuszem 4EU+ zaproszone zostają Uniwersytet Kopenhaski i Uniwersytet w Mediolanie
17 stycznia 2019 – Uniwersytet Kopenhaski i Uniwersytet w Mediolanie formalnie dołączają do sojuszu 4EU i powstaje konsorcjum 4EU+
28 lutego 2019 – Sorbonne Université – w imieniu Sojuszu 4EU+ – składa wniosek w konkursie „European Universities” finansowanym z programu Erasmus+
26 czerwca 2019 – Sojusz 4EU+ otrzymuje grant Komisji Europejskiej w konkursie „European Universities”
7–8 listopada 2019 – Sojusz 4EU+ uczestniczy w spotkaniu w Brukseli inaugurującym inicjatywę „European Universities”
lipiec 2020 – Sojusz 4EU+ otrzymuje grant w konkursie programu Horyzont 2020 „Nauka z udziałem i dla społeczeństwa” na realizację projektu Transforming ReseArch & INnovation agendas and support in 4EU (TRAIN4EU+)
27 lipca 2022 – One Comprehensive Research European University (1CORE), projekt Sojuszu 4EU+, otrzymuje dofinansowanie w konkursie „European Universities”, zorganizowanym przez Komisję Europejską w ramach programu Erasmus+
1 sierpnia 2022 – do Sojuszu 4EU+ dołącza Uniwersytet Genewski
1 lipca 2023 – do Sojuszu 4EU+ dołącza Uniwersytet Paris-Panthéon-Assas
Obszary współpracy
Uczelnie Sojuszu 4EU+ wspólnie prowadzą badania i kształcą studentów, tworzą inicjatywy związane z innowacyjnością, transferem technologii i społeczną odpowiedzialnością uczelni. Wyzwania stojące przed partnerami Sojuszu to zwiększenie mobilności, która będzie miała znaczenie dla wszystkich uczelni, pogłębienie integracji i zwiększenie równowagi na poziomie europejskim, ustanowienie wspólnych ram dla kształcenia.
Uczelnie członkowskie realizują wspólne projekty badawcze, edukacyjne i podnoszące kompetencje pracowników. Większość z nich dotyczy programów flagowych, tzw. flagshipów:
Zdrowie i zmiany demograficzne w środowisku miejskim,
„Zdrowie i zmiany demograficzne w środowisku miejskim” to nazwa pierwszego programu flagowego Sojuszu 4EU+. W filmie reprezentanci sześciu uczelni 4EU+ przedstawiają zakres tematyczny F1 i najważniejsze wyzwania, jakie stoją przed naukowcami, doktorantami, studentami współpracującymi w ramach Flagshipu. Realizując wspólne przedsięwzięcia naukowe i edukacyjne, przedstawiciele F1 chcą przyczynić się do promocji zdrowia i rozwoju inteligentnych miast. W filmie występuje m.in. dr Grzegorz Kula z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW, koordynator F1 w 4EU+. Z uwagi na wielojęzyczny charakter prosimy o włączenie napisów.
4EU+ Flagship 2 introductory video
„Europa w zmieniającym się świecie: zrozumienie społeczeństw, gospodarek, kultur i języków” to tytuł drugiego programu flagowego Sojuszu 4EU+. W filmie naukowcy i doktorantka z różnych uczelni członkowskich 4EU+ przybliżają tematykę drugiego programu flagowego Sojuszu 4EU+, cele badawcze i edukacyjne. W filmie występuje dr hab. Anna Wojtyś z Wydziału Neofilologii UW, która jest koordynatorką F2 w 4EU+. Z uwagi na wielojęzyczny charakter prosimy o włączenie napisów.
4EU+ Flagship 3 introductory video
„Dane – Modele – Transformacje” to tytuł trzeciego programu flagowego Sojuszu 4EU+, który stanowi nowatorskie połączenie różnych podejść do pytań dotyczących Big Data i nauk obliczeniowych. W filmie przedstawiciele uczelni członkowskich 4EU+ prezentują tematykę Flagshipu 3. oraz jego główne cele i dotychczasowe osiągnięcia. Wśród bohaterów filmu jest dr Marta Kopeć z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW. Z uwagi na wielojęzyczny charakter filmu prosimy o włączenie napisów.
4EU+ Flagship 4 introductory video
„Environmental transitions” to tytuł czwartego programu flagowego 4EU+. W jego ramach realizowane jest zarówno kształcenie, jak i badania, które zapewnią rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Flagship 4. obejmuje zagadnienia związane z różnymi obszarami nauk o życiu, Ziemi, chemii i środowisku. W filmie przedstawiciele uczelni członkowskich 4EU+ prezentują tematykę Flagshipu 4. oraz własne doświadczenia zdobyte podczas zajęć i kursów. Wśród nich jest przedstawiciel UW, Michał Kochanowski, student Wydziału Biologii UW. Z uwagi na wielojęzyczny charakter filmu prosimy o włączenie napisów.
1CORE video
One Comprehensive Research European University (1CORE) to projekt Sojuszu 4EU+ – otrzymał dofinansowanie w kolejnym konkursie „European Universities”. Zakłada on m.in. przygotowanie interdyscyplinarnej oferty edukacyjnej, innowacyjne kształcenie oparte na badaniach, zintensyfikowanie fizycznej oraz wirtualnej mobilności, a także opracowanie nowej wspólnej infrastruktury cyfrowej.
Misja Sojuszu 4EU+
TRAIN4EU+
W lipcu 2020 roku Sojusz 4EU+ otrzymał grant w konkursie programu Horyzont 2020 „Nauka z udziałem i dla społeczeństwa” na realizację projektu TRAIN4EU+ („Transforming ReseArch & INnovation agendas and support in 4EU”). Jest on dodatkowym wsparciem, które pozwoli na wspólne opracowanie i wdrożenie długoterminowych strategii dotyczących badań i innowacji na uczelniach Sojuszu 4EU+. Otrzymane finansowanie pozwoli rozwinąć działania, które przysłużą się do wzmocnienia instytucjonalnych instrumentów wsparcia dla badań naukowych i innowacji. Będą one dotyczyły m.in.
wdrażania i promocji open science,
budowania kapitału ludzkiego,
cyfryzacji i upraszczania procesów administracyjnych związanych z badaniami,
zapewniania równych szans w prowadzeniu badań,
współpracy z przedsiębiorstwami, organizacjami non-profit i innymi organizacjami sektora publicznego i prywatnego.
13 października 2022 roku studenci i doktoranci z UW oraz sześciu pozostałych uczelni członkowskich Sojuszu 4EU+ mogli wziąć udział w wydarzeniu online „Erasmus+ Days with 4EU+”. Podczas spotkania zaprezentowano możliwości związane z mobilnością w ramach programu Erasmus+. Wydarzenie wpisuje się w międzynarodowe obchody Dni Programu Erasmus+.
„Collegio Futuro” to wspólne forum doktoranckie uczelni członkowskich 4EU+, którego celem jest rozwijanie podstawowych umiejętności niezbędnych przyszłym liderom do stawiania czoła pilnym wyzwaniom środowiskowym, społecznym i gospodarczym.
Podczas warsztatów doktoranci wspólnie pracowali nad projektami dotyczącymi praktycznego podejścia do problemów środowiskowych, zdobywając nowe umiejętności w zakresie komunikacji interdyscyplinarnej, tworzenia projektów czy myślenia systemowego i projektowego.
Finałowe zajęcia odbyły się od 26 do 28 lipca 2022 roku na UW.
Szkoła letnia „4EU+ Against Cancer”
Od 3 do 9 lipca 2022 roku na UW odbyła się szkoła letnia „4EU+ Against Cancer”. W wydarzeniu, zorganizowanym w ramach projektu edukacyjnego 4EU+, wzięli udział studenci, doktoranci i naukowcy specjalizujący się m.in. w dziedzinie onkologii, biologii i biotechnologii.
Procesy transformacji miejskiej, gentryfikacja, prawo ochrony środowiska, architektura i pamięć w miastach. To niektóre z tematów poruszanych podczas finałowej konferencji projektu „Urban Regulations and Political Memory: Towards understanding Spatio-Temporal aspects of Urban Development” (UNREAD), która odbyła się w dniach 24–25 marca 2022 roku w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie.
UNREAD to jeden z projektów edukacyjnych 4EU+, interdyscyplinarny kurs prowadzony przez zespół historyków, prawników i geografów z trzech uniwersytetów: Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu w Mediolanie i Uniwersytetu Karola. Podczas 30-godzinnego kursu studenci uczestniczyli w wykładach online prowadzonych przez nauczycieli akademickich z uniwersytetów 4EU+.
38 studentów i doktorantów oraz 12 pracowników naukowych wzięło udział w ostatniej części projektu – konferencji zorganizowanej w BUW. Studenci przygotowali eseje i zaprezentowali je podczas dwóch paneli konferencji. Uczestnicy mieli okazję zwiedzić kampus i bibliotekę UW, wysłuchać koncertu, zintegrować się z kolegami z innych uczelni i nawiązać międzynarodowe kontakty.
dr Catherine Suski-Grabowski (Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego) / dr Grzegorz Kula (Wydział Nauk Ekonomicznych) – Flagship 1 „Zdrowie i zmiany demograficzne w środowisku miejskim”
dr hab. Błażej Miasojedow (Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki) / prof. Anna Zatorska-Goldstein (Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki) – Flagship 3 „Dane – Modele – Transformacje”
dr Katarzyna Roguz (Wydział Biologii) / dr Mariola Zalewska (Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem) – Flagship 4 „Przemiany środowiskowe”
„Umiejętność rozumienia danych: czemu służą i dlaczego mają znaczenie?” (ang. Data Literacy: What is it and Why Does it Matter?) to tytuł otwartego kursu online.
Kurs będzie dotyczyć zagadnień z trzech obszarów: życia prywatnego, społecznego i naukowego. Uczestnicy będą rozwijali umiejętności rozumienia danych, uwzględniając również ryzyko i konsekwencje, jakie przynoszą technologie oparte na wykorzystywaniu danych.
Cele kursu:
rozwójumiejętności identyfikacji i zrozumienia różnych ról, jakie pełnią technologie cyfrowe w życiu codziennym;
wypracowanie umiejętności rozpoznawania wpływu technologii na ludzkie życie;
wzmocnienie umiejętności rozumienia sposobu, w jaki technologie te kształtują rozwój nauki i jak można wykorzystać je do zaspokajania naszych potrzeb.
„European Citizenship” to bezpłatny kurs online przygotowany przez Sojusz 4EU+ i sfinansowany z programu Erasmus+. Jego tematem jest rozwój i zakres obywatelstwa europejskiego oraz wyzwania z nim związane.
Z kursu może skorzystać każdy zainteresowany. Podzielony jest on na trzy moduły, składające się z wykładów w formie wideo, tekstów, quizów, forów dyskusyjnych i zadań dla uczestników. Szacowany czas pracy uczestnika to 2–3 godziny tygodniowo przez trzy tygodnie.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.