W związku z dynamicznym rozwojem systemów generatywnej sztucznej inteligencji i koniecznością dostosowywania do niego kształcenia akademickiego 8 grudnia Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia podjęła uchwałę w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia. W dokumencie znajdują się wytyczne i rekomendacje skierowane zarówno do studentów, jak i nauczycieli akademickich.

W ciągu ostatnich miesięcy na Uniwersytecie Warszawskim były prowadzone prace nad regulacjami w zakresie wykorzystywania narzędzi sztucznej inteligencji (SI), a w ich ramach analizowano także dotychczas przyjęte dokumenty obowiązujące w polskich i zagranicznych uczelniach. Podjęte działania służyły wypracowaniu wspólnych dla całej uczelni standardów korzystania z narzędzi SI w ramach kształcenia na studiach w taki sposób, aby jednocześnie nie doprowadzić do przeregulowania wspomnianej tematyki. Prowadzone prace stanowiły odpowiedź na głosy wyrażane przez członków naszej społeczności, w tym także przedstawicieli studentów, czego wyrazem była uchwała nr 40 Parlamentu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego z 10 września 2023 roku w sprawie kształcenia z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

 

Prace dyplomowe i zajęcia a SI

Uchwała Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia (URK) określa zasady dotyczące wykorzystania narzędzi SI obowiązujące przy przygotowywaniu prac dyplomowych oraz prac i prezentacji zaliczeniowych. W przypadku prac dyplomowych podstawową regułę stanowi zasada, zgodnie z którą wykorzystanie systemów SI w przygotowaniu pracy wymaga uzgodnienia między opiekunem pracy dyplomowej i studentem przygotowującym pracę, obejmującego także określenie zakresu i sposobów wykorzystania systemów SI przy przygotowywaniu pracy. Na opiekunie pracy dyplomowej ciąży ponadto obowiązek bieżącego monitorowania postępów studenta w przygotowywaniu pracy dyplomowej z wykorzystaniem systemów SI w sposób zapewniający weryfikację zakładanych do osiągnięcia efektów uczenia się. Ponadto wykorzystane systemy SI oraz cele i sposoby ich użycia powinny być opisane w pracy i czytelnie oznaczone, w szczególności we wstępie lub w rozdziale poświęconym metodom badawczym.

 

W przypadku prac i prezentacji zaliczeniowych cele, zakres i sposoby wykorzystania systemów SI mogą zostać określone w sylabusie lub przedstawione studentom przez prowadzącego zajęcia w formie umożliwiającej dostęp do nich przez cały okres trwania cyklu dydaktycznego przedmiotu. Ponadto za niedopuszczalne zostało uznane korzystanie z systemów SI podczas egzaminów pisemnych, chyba że polecenia egzaminacyjne lub treści zadań egzaminacyjnych określają sposób korzystania z systemów SI.

 

URK rekomenduje ponadto, aby rady dydaktyczne i rady szkół doktorskich przeprowadziły dyskusje dotyczące wykorzystania systemów SI w procesie kształcenia odpowiednio na poszczególnych kierunkach studiów, jak i w szkołach doktorskich. Zgodnie z podjętą uchwałą rady mogą ponadto uchwalić szczegółowe zasady korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia dla określonego kierunku studiów.

Uchwała

Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z 8 grudnia 2023 roku w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia (dokument opublikowany w Dzienniku URK)