XIII LO w Szczecinie i Technikum Nowoczesnych Technologii w Kleszczewie to najlepsze szkoły ponadgimnazjalne w rankingu „Perspektywy” 2016. Wyniki poznaliśmy podczas gali na UW.

Kapituła Fundacji Edukacyjnej Perspektywy wzięła pod uwagę 2200 liceów i ponad 1800 techników. Wybrała najlepszych 500 liceów i 300 techników. Wyniki ogłoszono 14 stycznia na Uniwersytecie.

 

– Dobre liceum czy technikum otwiera wszystkie drzwi. Daje nie tylko wiedzę i umiejętności, ale także wychowuje, kształtuje postawę życiową młodego człowieka. Takie właśnie szkoły wskazuje nasz ranking – mówi Waldemar Siwiński, prezes fundacji.

 

Według niej najlepszymi liceami ogólnokształcącymi w kraju zostały:

  • XIII LO w Szczecinie,
  • XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie,
  • Liceum Akademickie w Toruniu.

 

W ogólnopolskim rankingu techników najlepsze były:

  • Technikum Nowoczesnych Technologii im. Jana Pawła II w Kleszczowie,
  • Technikum Łączności nr 14 w ZS Łączności w Krakowie,
  • Technikum Zawodowe nr 7 w ZSE-M w Nowym Sączu.

 

Takie zestawienia mogą być podpowiedzią, w jaki sposób kształcą szkoły. – Zachęcam wszystkich do tego, aby myśląc o swojej karierze, myśleli także o Uniwersytecie Warszawskim, zarówno tych, przed którymi jest premiera, jeżeli chodzi o uczenie się, jak i tych, którzy chcieliby podnosić swoje kwalifikacje zawodowe. Kształcenie to proces ciągły: zaczyna się bardzo wcześnie i trwa w dzisiejszym świecie przez całe życie. Dlatego warto wiedzieć, gdzie się dobrze kształcić, czego oczekiwać od szkół ponadgimnazjalnych i uczelni – mówi prof. Marcin Pałys, rektor UW.

 

W klasyfikacjach fundacji Perspektywy wzięte zostały pod uwagę wyniki egzaminów maturalnych, sukcesy szkół w olimpiadach przedmiotowych oraz wyniki egzaminów zawodowych. – Jeśli sięgniemy do kryteriów rankingowych, to zobaczymy, że ten ranking gruntuje dokonania szkół prowadzących tych uczniów, na jakich uniwersytetom najbardziej zależy: takich, którzy mają wewnętrzną motywację, mają potrzebę sukcesu i umiejętność osiągania go, takich którzy potrafią wchodzić w relację mistrz-uczeń. To są cechy, które tworzą istotę funkcjonowania szkoły wyższej – przekonuje prof. Jan Łaszczyk, przewodniczący kapituły i rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.